Toiminimen perustaminen

Toiminimen perustaminen askel askeleelta

Toiminimen perustaminen on itsessään suhteellisen helppoa ja nopeaa. Se tapahtuu nykyään verkossa suoraan YTJ:n verkkopalvelussa tai yhdellä, Y3 nimisellä, lomakkeella. Ennen uuden toiminimen perustamista kannattaa tulevan toiminimi yrittäjän kuitenkin ensin käydä läpi ja ymmärtää seuraavat asiat:

  • mahdollinen starttirahan hakeminen
  • toiminimen nimen valinta
  • toimialan muotoilu
  • pankkitilin valinta
  • kirjanpidon hoitaminen
  • eri rekisterit ja niihin ilmoittautuminen.

Näiden lisäksi kannattaa perehtyä meidän Toiminimi Lyhyesti, Toiminimen Verotus ja Arvonlisävero ja Toiminimen Vakuutukset (YEL ja muut) artikkeleihin.

Starttiraha

Valtiovalta on päättänyt tukea uusia yrittäjiä starttirahalla, koska liiketoiminta harvoin tuottaa yrittäjälle elantoa aivan ensimetreistä lähtien. Starttiraha on veronalaista tuloa ja sitä maksetaan maksimissaan viideltä päivältä viikossa. Vuonna 2017 starttirahan perustuki on 32,40 € päivältä, eli noin 680 € kuukaudessa. Starttirahaa voi saada korkeintaan 12 kuukaudeksi.

Starttiraha haetaan TE-keskukselta. Sen saaminen ei ole kuitenkaan mitenkään varmaa, vaan TE-keskus arvioi tuen myöntämisen aina tapauskohtaisesti. TE-keskus tiivistää sivuillaan starttirahan saamisen edellytykset viiteen kohtaan seuraavasti:

  • päätoiminen yrittäjyys
  • riittävät valmiudet aiottuun yritystoimintaan
  • mahdollisuudet jatkuvaan kannattavaan toimintaan
  • tarpeellisuus toimeentulon kannalta
  • yritystoiminnan aloitus vasta sen jälkeen, kun tuki on myönnetty

Huomaa etenkin tuo viimeinen! Suunnitelmia saa ja pitääkin olla, mutta liiketoimintaa ei ole saatu aloittaa, eikä toiminimeä perustaa!

Starttiraha haetaan TE-toimiston Oma Asionti -verkkopalvelusta. Starttirahahakemuksen löytää "Kaikki asiointi" osion alta kohdasta: "Starttiraha ja starttirahan maksatushakemus"

Itse hakemuksen täyttää minuuteissa, kunhan ymmärtää mitä eri kohdissa tarkoitetaan. Jokaiseen erityisempään kohtaan löytyy onneksi myös lisätietoja. Starttirahahakemuksen pystyykin hoitamaan itse alusta loppuun asti. Kuitenkin jos yhtään epäilyttää kannattaa olla yhteydessä TE-toimistoon. Loppupeleissä heidän toimestaan hakemuksesi hyväksytään tai hylätään, ja he mieluusti auttavat sinut läpi koko hakuprosessin.

Starttirahahakemus vaatii liitteeksi myös ainakin liiketoimintasuunnitelman sekä rahoitus- ja kannattavuuslaskelmat. Oma Yritys-Suomi palvelusta saat lisätietoa näistä ja pääset helposti luomaan hakemukseen vaadittavat suunnitelmat ja laskelmat.

Toiminimen nimi

Toiminimen nimi (eli virallisesti toiminimi… sekavaa? Lue lisää Toiminimi Lyhyesti artikkelista) kannattaa valita huolella. Toiminimeä voi pyörittää omalla nimellä, ilman erillistä rekisteröityä nimeä, jolloin ei tarvitse ilmoittautua kaupparekisteriin (katso lisää alta: Rekisterit) eikä toiminimen perustaminen tällöin maksa mitään.

Jos kuitenkin haluat rekisteröidä toiminimellesi erillisen nimen, tapahtuu se rekisteröitymällä kaupparekisteriin ja maksamalla 110€ käsittelymaksu. Tällöin saat nimellesi suojan, eli kukaan muu ei saa käyttää samaa toiminimeä elinkeinotoiminnan harjoittamiseen. Olet myös näkyvillä Patentti- ja rekisterihallinnon (PRH) Virre tietopalvelussa. Tietosi ovat joka tapauksessa näkyvillä Yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä (YTJ.fi).

Toimialan valinta ja muotoilu

Perustaessa toiminimeä tulee sinun ilmoittaa kaksi toimialaa. Kaupparekisteriin ilmoitettava toimiala ja verohallintoon ilmoitettava päätoimiala.

Kaupparekisteriin ilmoitettava toimiala voi olla ns. yleistoimiala, joka kattaa kaiken laillisen liiketoiminnan (esim. Muu liikkeenjohdon konsultointi ja kaikki muu laillinen liiketoiminta). PRH kuitenkin suosittelee rajaamaan toimialan, sillä tätä tietoa käytetään, kun tutkitaan nimien sekoitettavuutta.

Verohallintoon taas ilmoitetaan päätoimiala. Jos liiketoimintaa on useilla aloilla, on päätoimiala se missä tuotetaan eniten arvonlisää. Päätoimialat ovat luokiteltu tarkasti ja päätoimiala tulee olla kaikkein tarkin luokitus. Tähän ei siis käy ylemmät luokat, esimerkiksi Ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta (69-75) tai Pääkonttorien toiminta; liikkeenjohdon konsultointi (70), vaan kaikkein tarkin, eli Muu liikkeenjohdon konsultointi (70220).

Löydät päätoimialaluokat Tilastokeskuksen sivuilta.

Osa toimialoista vaatii erillisen toimiluvan. Tutustu näihin lisää Yritys-Suomen verkkosivuilla.

Pankkitili

Vaikka laki ei velvoita toiminimi yrittäjää hankkimaan toiminimelle omaa pankkitiliä, on tämä erittäin suositeltavaa. Oma pankkitili helpottaa sekä kirjanpitoa (tiliotteet ovat osa kirjanpitoaineistoa), että henkilökohtaista rahan hallintaa. Pankkitili voi olla pankkien tarjoama maksullinen yritystili, toinen henkilökohtainen pankkitili tai esim. Holvin tarjoama uudentyyppinen yritystili.

Maksullinen yritystili

Pankit myyvät sinulle ilomielin maksullisen yritystilin. Tili maksaa käytön ja pankin mukaan muutamasta eurosta kuussa useisiin kymmeniin euroihin. Maksullinen yritystili mahdollistaa tiliin liitettävän maksukortin ja tilin nimen valitsemisen.  

Toinen henkilökohtainen tili

Uuden henkilökohtaisen käyttelytilin avaaminen toiminimeä varten on usein järkevämpää kuin maksullinen yritystili. Henkilökohtaiset käyttelytilit ovat ilmaisia ja niiden hallinnointi tapahtuu kätevästi samoilla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.

Tiliin ei välttämättä saa liitettyä uutta maksukorttia, varsinkaan ilmaiseksi, mutta usein se ei haittaa, sillä toiminimi yrittäjä voi hyvin maksaa hankinnat omalta tililtä ja siirtää rahat toiminimen tililtä henkilökohtaiselle tilille (kirjanpitoa varten kannattaa kirjoittaa selkeä viesti jolla tositteen saa yhdistettyä tilisiirtoon). Tilisi nimenä näkyy myös tietysti sinun nimesi, eikä toiminimesi nimi. Tämä ei kuitenkaan yleensä tuota ongelmia, varsinkin jos harjoitat elinkeinotoimintaa omalla nimelläsi, esim. Toiminimi Essi Esimerkki voi hyvin käyttää tiliä jonka nimi on vain Essi Esimerkki.

Holvi yritystili

Suomalainen startup Holvi tarjoaa mielenkiintoisen ja modernin kilpailijan pankkien tileille. Holvin käyttöliittymä on aivan eri luokkaa verrattuna verkkopankkien kankeisiin käyttöliittymiin. Holvi mahdollistaa esim. tulojen ja menojen luokittelun automaattisesti ja budjetoinnin.

Holvi tarjoaa myös paljon muita ominaisuuksia mitä pankit eivät tarjoa. Näitä ovat esim. laskutus, joka näyttää automaattisesti mitkä laskut ovat maksettu ja mitkä maksamatta, Mastercard maksukortin joka toimii yhdessä Holvin mobiiliapplikaation kanssa ja jonka kautta voit lisätä kuitin yksinkertaisesti ottamalla siitä kuvan älypuhelimella, automaattisen yhdenkertaisen kirjanpidon ja kirjanpitoraportit, jotka voi lähettää helposti kirjanpitäjälle liitetiedostoineen (kuittien, laskujen jne.) sekä verkkokaupan, josta rahat siirtyvät automaattisesti Holviin oikeaan luokkaan.

Holvin Pro versio maksaa 8€ kuukaudessa, ja se sisältää Mastercard Business maksukortin ja 50 tilisiirtoa per kuukausi. Jos kiinnostuit Holvista, saat meidän kauttamme Pro-version 3kk ilmaiseksi. Lue lisää Holvi-diilistämme.

Kirjanpidon hoitaminen

Ennen toiminimen perustamista on hyvä miettiä miten hoidat kirjanpitosi. Pidätkö kirjaa itse? Jos pidät, voitko pitää yhdenkertaista kirjanpitoa? Jos hankit kirjanpitäjän, niin kenet? Paljonko tämä kirjanpito tulee maksamaan?

Lue lisää Toiminimen Kirjanpito artikkelista.

Rekisterit (Kaupparekisteri, Arvonlisäverovelvollisen rekisteri, Ennakkoperintärekisteri, Työnantajarekisteri ja Vakuutusmaksuverovelvollisen rekisteri)

Toiminimeä perustettaessa tulee tietää mihin rekistereihin kannattaa liittyä. Rekistereihin liittyminen tapahtuu sähköisellä tai paperisella ilmoituksella (lisää alempana).

Kaupparekisteri

Kaupparekisteri on PRH:n eli Patentti- ja Rekisterihallinnon ylläpitämä yritysrekisteri. Tähän ei ole pakko ilmoittautua, ellei tee luvanvaraista elinkeinotoimintaa, ei ole pysyvää toimipaikkaa tai ei ole työnantaja.

Rekisteriin liittyessä saa kuitenkin suojan omalle toiminimelleen (katso lisää ylhäältä: Toiminimen Nimi) ja löytyy PRH:n Virre palvelusta. Kaupparekisteriin liittyminen maksaa vuonna 2016 110€ (alv 0%) ja tämä tulee olla maksettuna ennen Y3 perustamisilmoituksen lähettämistä (kuitti liitteenä)! Kaupparekisterin käsittelymaksu on ainoa toiminimen perustamiseen liittyvä maksu, eli jos et liity kaupparekisteriin, on toiminimen perustaminen sinulle täysin ilmaista!

Arvonlisäverovelvollisen rekisteri

Tähän rekisteriin tulee ilmoittautua, jos olet arvonlisäverovelvollinen, eli liikevaihtosi on yli 10 000€ vuodessa. Siihen voi myös hakeutua vapaaehtoisesti, vaikka et olisi arvonlisäverovelvollinen.

Lue lisää arvonlisäverosta ja arvonlisäverovelvollisuudesta Toiminimen Verotus ja Arvonlisävero artikkelista.

Ennakkoperintärekisteri

Ennakkoperintärekisteriin tulee liittyä lähes poikkeuksetta. Tähän liittyessä otat verojen hoitamisen täysin omalle vastuullesi. Jos et ilmoittaudu tähän, joutuu työn tai palvelun ostaja suorittamaan ennakonpidätyksen sinun puolestasi. Tämä on asia, mitä kukaan ei halua tehdä. Yksi iso syy miksi yritykset ostavat palveluita toiminimiltä ja muilta yrityksiltä, on laskun maksamisen helppous verrattuna työntekijän palkkaamiseen ja palkan maksamiseen.

Työnantajarekisteri

Sinun tulee ilmoittautua työnantajarekisteriin, jos olet joko vakituinen työnantaja, eli maksat vakituisesti palkkaa kahdelle tai useammalle palkansaajalle, tai satunnainen työnantaja ja maksat palkkaa samanaikaisesti vähintään kuudelle palkansaajalle.

Yrittäjäpuoliso ja alaikäiset lapset eivät ole palkansaajia.

Vakuutusmaksuverovelvollisen rekisteri

Tähän rekisteriin tulee ilmoittautua vain, jos maksat vakuutusmaksuja ulkomaiseen vakuutusyhtiöön. Jos olet suomalaisen vakuutusyhtiön asiakas, maksavat he tämän veron sinun puolestasi. Toisin sanoen tätä ei tarvitse lähes kenenkään täyttää.

Toiminimen perustaminen sähköisesti (YTJ:n asiointipalvelu)

Toiminimen perustamisilmoituksen voi tehdä nyt myös sähköisesti (1.3.2017 alkaen). Toiminimen perustaminen verkossa tapahtuu YTJ:n asiointipalvelussa. Palvelussa voit ilmoittautua suoraan vain PRH:n kaupparekisteriin, jonka käsittelymaksu on 75€ (110€ paperilomakkeella Y3). Tämän jälkeen voit ilmoittautua muihin rekistereihin (arvonlisäverovelvollisen rekisteri, ennakkoperintärekisteri, työnantajarekisteri) muutosilmoituksella. Sinun on siis pakko liittyä kaupparekisteriin ja maksaa sen käsittelymaksu, jos päätät perustaa toiminimen sähköisesti (lue ylempää lisää kaupparekisteristä).

Toiminimen perustaminen aloitetaan tunnistautumalla henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla.

Tunnistautumisen jälkeen siirrytään yrityksen perustaminen -> perusta yksityinen elinkeinonharjoittaja.

Tämän jälkeen valitaan perustamisilmoituksen kieli (suomi tai ruotsi). Seuraavaan vaiheeseen eteneminen vaatii, perustajalta suomalaisen henkilötunnuksen ja täysi-ikäisyyden, sekä henkilökohtaiset pankkitunnukset tai sirukortin sähköistä allekirjoitusta varten. Eli täppää nämä ja valitse Aloita perustaminen.

Tämän jälkeen täyttelet lomakkeen kohdat. Tarkista ne ennen hyväksymistä ja sähköistä allekirjoitusta.

Sähköisen allekirjoituksen jälkeen on maksun aika.

Onnistuneen maksutapahtuman jälkeen ilmoituksesi lähtee viranomaiskäsittelyyn. Näet palvelussa suoraan y-tunnuksesi. Se kannattaa ottaa talteen, sillä tarvitset sitä seuraavassa kohdassa.

Onnistuneen ilmoituksen jälkeen kannattaa tehdä heti sähköinen muutosilmoitus, jolla ilmoittaudut muihin rekistereihin (katso ylempää kohta Rekisterit, jos et tiedä mihin sinun kanttaa liittyä) ja ilmoitat tilikautesi ja muut tiedot.

Muutosilmoituksen lähettämisen jälkeen voit seurata rekistereihin merkitsemistä ajantasaisesti YTJ:n Yrityshausta omalla y-tunnuksella.

YTJ on tehnyt omat ohjeet Yksityisen elinkeinoharjoittajan perustamisen vaiheet (.pdf).

Jos et halua liittyä kaupparekisteriin tai haluat muuten vain perustaa toiminimen mielummin Y3-lomakkella, käydään se läpi alla.

Toiminimen perustaminen paperilla (Y3-lomake ja sen täyttö)

Paperisen perustamisilmoituksen, eli Y3-lomakkeen löydät YTJ:n (Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä) verkkosivulta, josta löydät myös Y3 perustamisilmoituksen täyttöohjeen. Tässä suorat linkit:

Maatalousyrittäjän ja metsänomistajan perustamisilmoituksen löydät erikseen YTJ:n sivuilta.

Käydään alla läpi Y3 lomakkeen tärkeimmät kohdat ja miten ne kannattaa täyttää.

1 sivu

Y3 lomakkeen täyttö alkaa valitsemalla rekisteröitävälle toiminimelle nimi, eli toiminimi. Nimeä päätettäessä on hyvä tutkia onko haluamasi nimi jo rekisteröity. Teet tämän helpoiten YTJ:n (Yritys ja Yhteisöjärjestelmä) verkkosivuilla. Voit laittaa ensisijaisen nimen lisäksi kaksi nimivaihtoehtoa, jos ensimmäinen nimivaihtoehto on varattu tai ei kelpaa muista syistä.

Seuraavaksi täytät kotipaikan, mahdolliset aputoiminimet ja henkilötiedot. Julkiset yhteystiedot kannattaa täyttää mahdollisimman niukasti. Kannattaa jättää esimerkiksi puhelinnumero laittamatta, koska monet yritykset soittavat uusille yrittäjille tarjoten erinäköisiä palveluita, maksullisista yritysrekistereistä kirjanpitopalveluihin. Näiden joukossa on myös monia ns. valelaskuyrityksiä, jotka yrittävät myydä sinulle pääsyä yritysrekistereihin, jotka kuulostavat virallisilta, mutta eivät niitä ole.

Sitten seuraa ensimmäinen virhepaikka, eli tilikausi. Tilikausi tulee olla aina 12kk, paitsi ensimmäisenä tilikautena, jolloin se voi olla lyhyempi tai pidempi, kuitenkin enintään 18kk. Toiminimi yrittäjän tilikausi tulee olla aina kalenterivuosi, jos hän haluaa pitää yhdenkertaista kirjanpitoa tai pitää kahdenkertaista kirjanpitoa mutta ei tee tilinpäätöstä. Toisin sanoen, jos haluat tilikaudeksesi jonkin muun kuin kalenterivuoden, sinun on pakko pitää kahdenkertaista kirjanpitoa ja tehdä tilinpäätös. Lomakkeeseen tulee täyttää erikseen ensimmäisen tilikauden alkamis- ja päättymispäivä, jotta saat sen osumaan haluamaasi 12kk jaksoon (todennäköisesti kalenterivuoteen). Lue lisää tilikausista, tilinpäätöksestä ja näiden rajoista Toiminimen Kirjanpito artikkelista.

Seuraavaksi päätät mihin rekistereihin haluat ilmoittautua. Voit ilmoittautua rekistereihin myös myöhemmin muutoslomakkeella Y6. Katso tarkemmin ylempää: Rekisterit.

Sivu 2

Jos yritystä ei ole perustettu yritysmuodon muutoksen seurauksena voit jättää ensimmäisen kohdan täyttämättä.

Seuraavaksi kirjoita kaupparekisteriin ilmoitettava toimiala ja verohallintoon ilmoitettava päätoimiala (katso lisää ylhäältä: Toimialan valinta ja muotoilu).

Seuraavaan kohtaan voit täyttää omat yhteystietosi, jos sinulla ei ole esimerkiksi kirjanpitäjää joka voi antaa lisätietoja verohallinnolle sinun puolestasi.

Voit seuraavaksi tehdä kaupparekisteriin kiirehtimispyynnön. Tähän tarvitset kuitenkin erillisen selvityksen kiirehtimispyynnön syistä.

Sivu 3

Sivulla kolme annat lisätietoja eri rekistereihin. Täytä tarvittavat kohdat sen mukaan mihin rekistereihin ilmoittaudut.

Arvonlisäverovelvolliseksi tulee siis ilmoittautua, jos on lain mukaan arvonlisäverovelvollinen ja arvonlisäverovelvolliseksi voi hakeutua, jos ei ole lain mukaan arvonlisäverovelvollinen, mutta haluaa siihen liittyä. Lue lisää Toiminimen Verotus ja Arvonlisävero artikkelista.

Kirjanpidon muotoon merkitset pidätkö yhdenkertaista vai kahdenkertaista kirjanpitoa. Lue lisää niiden eroista ja rajoista Toiminimen Kirjanpito artikkelista.

Seuraavaksi ilmoitat oma-aloitteisten verojen ilmoitus- ja maksujaksoa koskevat tiedot. Täytä tähän arviosi ensimmäisen tilikauden liikevaihdosta ja rastita 1kk tai neljännesvuosittain vain, jos haluat lyhyemmän ilmoitus- ja maksujakson, kuin mihin liikevaihto sinut oikeuttaa. Lue lisää rajoista Toiminimen Verotus ja Arvonlisävero artikkelista.

Sivu 4

Ilmoita päivämäärä jolloin ilmoittaudut ennakkoperintärekisteriin, jos ilmoittaudut siihen (suositeltavaa, lue ylhäältä: Rekisterit kohdasta miksi).

Ennakkoveroa varten tarvittavat tiedot sisältävät arviosi ensimmäisen tilikauden liikevaihdosta ja verotettavasta tulosta sekä muista tuloista kalenterivuonna. Näiden pohjalta verohallinto määrittää sinulle ennakkoverot ja niiden maksuaikavälin. Ei siis kannata arvioida näitä ainakaan yläkanttiin, koska ennakkoverot tulevat maksuun jo muutaman kuukauden sisään (riippuen maksuväleistä). Muista kuitenkin päivittää nämä tiedot verohallintoon niin usein kuin tarpeellista, että maksat oikean määrän veroja.

Henkilötietolomake

Tänne täytät henkilötietosi.

Toiminimen Perustaminen, Check

Sitten vain Y3 postitse tai jalan Patentti- ja rekisterihallintoon ja odottelemaan Y-tunnuksen (eli Yritys- ja yhteisötunnus, jota tarvitset esim. laskuttamiseen) saapumista.

Sitten jäljellä on enää itse yrittäminen.

Tähän apua tarjoaa Facebook-ryhmämme Tmi Yrittäjät, jossa sinua on auttamassa ja tukemassa meidän lisäksi monet muut toiminimi yrittäjät. Siellä pääset verkostoitumaan muiden yrittäjien kanssa ja keskustelemaan toiminimen perustamisesta ja pyörittämisestä.

artikkeli päivitetty 12.2.2018